Penghutang dan Pemberi Hutang. Siapa Lagi Kejam??

Kali ini aku saja nak sembang-sembang pasal penghutang dan pemberi hutang. Banyak kita baca di dengar di dada-dada akhbar dan tv pasal sifat negatif daripada pemberi hutang. Pemberi hutang ini termasuklah Along, individu yang memberi hutang dan sesiapa sahaja yang berkaitan memberi duit kepada seseorang (penghutang). Kita tahu bahawa Along terkenal dengan sifat manipulasi dari pembayaran balik hutangnya, tapi aku tak salahkan diaorang 100%. Bagi aku penghutang juga salah.. kenapa aku cakap macam tu. Ok.. mula-mula aku ceritakan keburukkan dan kebaikkan Along ni. Yang aku nampak keburukkan Along ialah cara diaorang nak mintak duit balik apabila sampai tempohnya dan perubahan sistem bunga@interest. Kebaikkan yang aku nampak yang mereka ini memberi peluang untuk penghutang meminjam duit selepas tak lepas dari pinjaman bank. Tapi cuba korang fikir balik, kalau orang pinjam duit dari korang tapi orang tu tak bayar. Korang marah tak?? Mesti kan.. jangan tipu laa. Lagi seratus dua pun boleh gaduh-gaduh, inikan pula kalau ribu-ribu atau puluhan ribu maupun jutaan ribu. Pada pemahaman aku, ada penghutang fikir yang diaorang tak mampu bayar balik hutang yang di pinjam? Ada diaorang fikir dengan sesiapa diaorang berhutang? Ada diaorang fikir kenapa buat loan ngan bank tak lepas? Ada penghutang fikir nak bayar ke hutang tu? Aku rasa kalau penghutang menunaikan tanggungjawab sebagai penghutang, kekejaman dari Along takkan berlaku. Betul tak korang fikir.. Masa penghutang nak mintak duit, cuba korang tengok lenggok penghutang… cakap sikit punya manis, lemah lembut laa.. itu ini laa. semuanya baik tapi bila dapat. Hilang laa apa yang dijanjikan sebelum ni. Jadi mau pemberi hutang nak marah bila penghutang tak bayar seperti yang dijanjikan.  Jadi ada yang mintak cara baik dan ada yang mintak cara kejam. Itu cara diaorang.. kalau dah hutang tu, tahu laa bayar balik. Jadi siapa yang kejam.. penghutang laa kan sebab tak lakukan kewajipan. Kalau dah tahu cara Along tu kejam dan suka ubah interest sesuka hati, kenapa nak pinjam pulak. Penghutang takde pilihan?? menipu semua tu.. setiap benda ada pilihan cuma cara kita sahaja boleh menerima pilihan itu atau tidak. Walhal peminta sedekah pun amik pilihan tu sebab pilihan tu lagi senang cuma maruah dioarang letak di kaki-kaki lima sahaja.

Kalau korang tengok perihal bank pula. Kenapa bank susah memberi hutang kepada penghutang-penghutang yang dirasakan tidak layak. Sebab mereka sudah jumpa berapa juta penghutang yang punyai sifat susah bayar bila dah pinjam. Tak caya?? Cuba tengok berapa banyak penghutang yang tak bayar kad kredit, berapa ramai penghutang tak bayar duit kete (dah laa beli kete mahal), berapa ramai yang di sita rumahnya, berapa ramai yang tak bayar duit loan?? Ramai kan.. dah berapa ramai yang muflis sebab tak bayar hutang dan berapa ramai yang dah bankrap dari bayar hutang? Jadi korang pun boleh fikir sendiri sebab korang juga mungkin berhutang.. Sekali lagi aku tegaskan, kalau penghutang bayar.. pemberi hutang pun suka. Kan kan.. Kalau korang taknak berhutang, jadi jangan laa berhutang kan.

Lepas itu, kalau korang tengok individu yang memberi hutang tanpa interest. Ada penghutang bayar bila cukup masanya.. Ada saja alasan bila time nak bayar. Aku rasa korang mesti pernah mengalami sebagai penghutang atau pemberi hutang. Jadi korang tahu rasanya kalau korang berada di dalam kasut penghutang atau pemberi hutang. Cukup senang apabila kita nak mintak hutang, tapi cukup susah bila nak bayarnya. Itu memang lumrah sifat manusia.. lebih senang menerima dari memberi. Jadi manusia ni lebih senang menerima hutang daripada memberi duit untuk membayar hutang. Mungkin rasa kekurangan duit bila bayar hutang.. dah tau pinjam, tau je laa bayar kan.

Aku memang ada pengalaman dari menjadi penghutang dan pemberi hutang selama mana aku hidup ni. Setakat ni, aku memang menjalankan tanggungjawab kepada pemberi-pemberi hutang dahulu dan mereka takde pun ganggu aku. Aku cuba bayar dengan cara apa sekalipun asalkan tanggungjawab aku sebagai penghutang terlaksana. Kalau nak cipta alasan, pelbagai alasan untuk membayar hutang boleh di reka dan pemberi hutang juga boleh cipta pelbagai alasan kalau pemberi hutang rasa korang ni tak layak nak berhutang.

Berbalik kepada hutang.. ada yang kata pemberi hutang ni makan riba laa, banyak amik untung laa.. itu ini laa. Itu dah keja diaorang, amik profit daripada tu. Kalau takde penghutang, takde laa pemberi hutang boleh hidup. Kalau korang cakap, kalau tak hutang nanti takleh hidup. Itu bangang namanya. Kalau di tengok orang bandar nampak lebih kaya daripada orang kampung. Dengan kereta, handphone, rumah, cara hidup, pakaian dan segala-galanya nampak lebih dari orang kampung. Nampak kaya kan orang bandar ni, tapi cuba tengok tahap hutang ni. Boleh aku cakapkan yang orang bandar ni memang kaya.. kaya dengan hutang.

Kalau berbalik kepada ajaran agama, Islam tak gemar pengikutnya berhutang. Tapi kalau berhutang tu, bayarlah dengan masa yang ditetapkan atau dengan segera. Sesungguhnya kalau korang takde hutang, korang rasa lebih bahagia. Aku cakap dari pengalaman aku, walaupun aku baru settlekan hutang aku secara penuh (bayar awal dari masa yang ditetapkan). Tapi aku sudah merasa lega sebab satu beban hutang tak perlu di galas lagi. Dan boleh tgk bila aku dapat gaji, aku duit yang masih wujud hingga ke hujung bulan. Sekarang, misi aku cuma untuk menghapuskan hutang yang masih wujud. Contohnya hutang kereta..ie. Memang rasa sayang nak bayar hutang dengan kadar yang banyak tapi aku pejamkan mata sahaja. Kebaikkannya.. aku lega dari bebanan hutang tu. Ni hutang bank ya.. bukan hutang Along.

Jadi back to basic. Korang hiduplah secara sederhana kerana kesederhanaan itu lebih baik dari melebih-lebih. Jangan ikut poket orang lain, ukurlah poket diri sendiri sebelum berhutang. Jangan disebabkan ikut cara hidup orang lain, korang kekal dalam hidup yang kaya dengan hutang.

Leave a Reply

